No nyt ei onnistu.. Tunnin väsäsin postausta, joka katosi kun siirryin muokkaamaan yhtä luonnosta... Miten onkaan mahollista taas jälleen?? Tästä tulee vähän suppeempi versio, kun kirjoitan tän uusiks ja nopeemmalla aikataualulla. Mutta siis tässä postauksessa teen yhteenvedon tämän viikon ratsastuksista, joten pidemmittä puheitta aloitetaampa!
(c)äiti
13.11/Maanantai: Olin ratsastamassa Hampalla ja seurana meillä oli Kaisa hänen vuokrahepallaan. Hamppa liikkui hyvin ja oli tuttuun tapaan taas energinen, mutta malttoi nätisti käynnissä ja ravissa ennen laukkoja. Laukasta raviin siirtymiset onnistui kyllä hyvin, Hamppa antoi nätisti kiinni! Tein iahn perusjuttuja eli voltteja, ympyröitä, pysähdyksiä, taivutuksia, asetuksia yms.
Tässä teille pätkä ravista: video (C):Kaisa
16.11/Torstai: Olin omalla tunnilla ja menin Lordilla. Mentiin puolikkalla maneesilla puomeja ja esteitä, alkuverkassa ylitettiin ravissa&laukassa puomia. Verkan jälkeen otettin hyppyjä ensin sarjan tokalle, sitten tultiin koko sarja pienenmpänä ja isompana. Ja muutaman kerran tultiin okseri ennen kun tultiin ne peräkkäin, eli ensin okseri ja sitten sarja.
liila viiva=katsomo sivu, pinkki viiva=väliaidat
Tunti meni ihan hyvin, Lordi hyppäs hyvistä paikoista, mutta eteenpäin pyrkimys olisi voinut olla no, etenevämpää ja heppa veti sarjan jälkeen inhottavasti päätä alas, muuten meni ihan hyvin!
17.11/Perjantai: Lordin kanssa hyppäämässä tallin harjoitusestekisoissa 60-70cm luokka, saatiin puhdas rata (ei sijotuttu), mutta laukka ei edennyt tarpeeksi ja en osannu ajoissa päättää, että hypätäänkö vähän kauempaa vai läheltä, joten heppa päätti eli suurin osa hypyistä tuli pohjaan, mutta Lordi pelasti tosi hyvin!! Sain paremmin laukat korjattua kuin viime kisoissa. Lisää kun saisi eteenpäin pyrkimystä niin hyppääminenkin voisi olla helpompaa! :D No, mutta vasta toka yhteinen rata! Video (C)Tiitu
Kuvat (C)Kaisa
jollain hassulla ja matalalla kenguruloikalla sarjan ekasta yli
ekasta esteestä selvitty!!
möngerretään eteenpäin
hyppytyyli vapaa XDD
päästiin sitten sarjan tokasta sujuvasti yli vaikka sarjan eka olikin farssi
jee päästiin uusintaan!!
boing
18.11/Lauantai: Olin eka ratsastaa Hampalla ja sitten illalla Balleriinalla.
Hampan kanssa tehtiin kentällä ihan perusjuttuja jälleen, ja sitten tehtiin pohkeenväistöjä. Käytettiin myös keskihalkaisijaa paljon. Videoissa näkyy tarkemmin että mitä tehtiin, mutta Hamppa tuntui hyvältä, lukuunottamatta sitä, että se puski oikeessa kiekassa aika paljon sisälle laukassa ja ravissa. No, tiistaina keskitytään siihen puskemiseen sitten. Mutta Hamppa oli kyllä hyvä taas jälleen kerran! :D videot (C)äiti
Olin illalla vielä Minnan valkussa Balleriinalla, eli idea oli että me mentiin ei tutuilla/ei pitkään aikaan mennyillä hepoilla se valkku, mentiin ihan vaan puomeja. Balleriinan kanssa oli kyllä aika hakemista koko tunti, mutta saatiin muutama ihan ok pätkä, en oikeen enää osannu ratsastaa sillä Lordin jälkeen.
Mentiin ravissa ensin keskiympyrällä punaset puomit, päädyssä kaarevalla uralla oranssi puomi, katsomon puoleiselta pitkältäsivulta käännettiin sinisen puomin yli ja ovipäädyssä mentiin kahden vihreän puomin yli. Tutliin myös molemmissa suunnissa laukassa, paitsi jätettiin sininen puomi pois ja tultiin vihreet puomit ravissa.
Ens viikolla tiistaina Hampan kyytiin ja sitten torstaina omalle tunnille! Nähään taas ens postauksen parissa, heippa! :)
Johdanto K oulukiusaaminen on koulumaailmassa aina läsnä, joka päivä, jonkun oppilaan kohdalla. Ja se on ikävää. Se ei ikinä lopu, tai siltä se ainakin tuntuu. Mutta miksi se on aina läsnä? Ehkä ihmiset ovat sellaisia, että erilaisuutta ei arvosteta. Lapset varsinkin osaavat olla julmia. Jos poikkeat joukosta, olet outo ja uhri. Jos taas et poikkea, olet matkia ja uhri. Mitä pitäisi olla, jotta ei kiusata? Olla olematta? Miksi se on näin? Se on niin epäreilua kuin vain voi olla. Silti suljemme silmämme ja kävelemme vain ohi. Me muut emme puutu tarpeeksi ja se on ongelma. On niin monta eri näkökulmaa, yhdellä tarinalla monta eri sovitusta. Mitä se vaatii, jotta heräämme, avaamme silmämme ja autamme, emme jätä yksin, emme kiusaa. Vaatiiko se oikeasti sen, että kiusatun on niin huono olla, että äärimmäisessä tapauksessa päättää riistää oman henkensä, kun pakotietä ei enää ole? Koulukiusaaminen Koulukiusaaminen nimensä mukaisesti tarkoittaa kiusaamista, joka sij
Moi! Kun täällä Suomessa asutaan ja nämä säät ovat olleet koko syksyn ja talven vähän mitä ne nyt on sattunutkin olemaan (etenkin Etelä-Suomessa). Eli toisin sanoen, koko syksyn joulukuuhun asti sadetta ja marras-joulukuussa pikku pakkasia, jolloin kenttä menee ihan kovaksi. Nämä Suomen mukavat säätilat ovat olleet etenkin heille heppaihmisille hieman ikäviä, joilla ei sitä maneesia ole. Nyt pitkään kenttä (ja varmaan muutkin kentät ympäri Suomen) on ollut peilijäässä tai muuten vaan hirveän kova. Toisin sanoen, on ollut aikaa tehdä sitä käyntityöskentelyä. Käyntityöskentely on tärkeää, mutta se saattaa pitkästyttää varsinkin jos ratsastaa itsenäisesti ilman opettajaa/valmentajaa pitkäänkin. Itse menin elo-syyskuussa pari viikkoa putkeen lähes joka päivä käyntityöskentelyä. Se ei tosin johtunut siitä, että kenttä olisi ollut kova. Mutta nyt ollaan Hampan ja Ryskyn kanssa päästy työskentelemään ihan kunnolla käynnissä. Ja jotta käyntityöskentely ei menisi hirveän tylsäksi, mulla on pari
Ratsastus on harrastus, jota voi toteuttaa monella eri tavalla. Voi ratsastaa ratsastuskoulussa vakiotunnilla kerran viikossa tai useammalla eri tunnilla parikin kertaa viikossa. Voi olla, että jollain on oma, ylläpito- tai vuokrahevonen. Näiden vaihtoehtojen lisäksi voi olla liikutushevonen, tai hevonen itsellään leasing-sopimuksella. Tässä postauksessa käsitellään ratsastusta harrastuksena tarkastellen ratsastuskoulun ja vuokrahevosen eroavaisuuksia sekä yhtäläisyyksiä. Aarne, elokuu 2018, Vihdin Ratsutallilla. / (C)Loti.N
Kommentit
Lähetä kommentti