Vanha tuttu poni! :)

Eilisellä koulutunnilla ei ratsuna ollutkaan Doris, vaan oli mun entinen vakkari ja kisaheppa, Rapsu. Viimeeksi Rapsun selässä olin kesällä. Ja tunti ei kyllä mennyt ihan niin hyvin, Rapsu oli hitaampi pohkeelle mitä muistin, mutta olihan siellä täällä hyviäkin päkiä, etenkin lopussa ja käynnissä eniten.
Kesäisimpiä ja vanhoja kuvia.
Kesä 2014.
 Aloitettiin käynnissä volteilla, pysähdyksillä, taivutuksilla, asetuksilla ja muilla sellaisilla, jotta saataisiin heppoja vähän rennommiksi. No Rapsulla oli ihan oudon tuntunen käyni verrattuna Doriksen käyntiin. Ja mun mielestä oli tosii kivaa, kun heti alkutunnista ope (meillä oli eilen eri ope ku normaalisti)  puuttu mun käsiin ja istuntaan, sekä pohkeen käyttöön. Mähän pidän käsiä alhaalla ja ns. suorana, joka vetää mun hartiat kasaa ja könötän sielä selässä. Mutta kun laitoin käsiä ylemmäs ja varmistin, että kyynerpäähän jää koukku niin alko ryhtiki parantumaan! :)

Rapsu kesällä 2014.
 Jatkettiin pian kevyessä ravissa tehden jälleen voltteja, tempon vaihdoksia, asetuksia, taivutuksia ynnä muuta. Ku oltiin vähä verkattu heppoja niin siirrettiin ne raista käyntiin ja tehtiin molempiin suuntiin pitkilläsivuilla pohkeen väistöä, siten että hepan pää oli kohti seinää ja peppu kohti kentän keskustaa, mutta mentiin noin 45 asteen kulmassa. Vasempaan kierrokseen suju hyvin meillä, mutta oikeaan ei kyllä niinkän hyvin, Rapsu eijotenkaan väistäny tai se sillee hyyty, et se pysähty eikä vaa jatkanu sitä sivuttais liikettä. Mutta en ikinä oo menny tollee pohkeenväistöö hepalla et ekaks kerraks meni kohtalaisen hyvin.

Rapsu kesällä 2014.
Pohkeenväistöjen jälkeen siirryttiin keskiympyrälle ja otettiin käynnistä suoraan laukannosto. Ja laukattiin siinä pari kierrosta. Rapsun laukka on tosi nelitahtista ja hassua, etenkin jos on menny pitkään Doriksella, jolla on normaali kolmitahtinen laukka. Mutta Rapsulla on vissiin jotain ravitaustaa joko itte tai vanhempiensa kautta, en ny muista kunnolla.

Pikku Vilma ja Rapsu varmaan
joskus vuonna 2013 tai 2014.
Varmaan vuonna 2015, oltiin hyppäämässä
estekisoissa joku luokka, varmaa 70-80cm
tai pelkkä 70cm ja toinen sija! :D
Kun oltiin laukkailtu molempiin suuntiin, niin otettiin siinä keskiympyrällä vielä siirtymisiä käynnin ja ravin välillä ennen ku alettiin kävelee loppu käyntejä.

Rapsu oli kyllä ihan hauska, vaikka olikin hitaampi pohkeelle kuin Doris, eikä ollu niin herkkäkään, joka oli periaatteessä hyväkin asia, sillä sieti paljon enemmän kaikkea kuin Doris. Vaikka hänellä onkin oudot askellajit, Rapsulta voi pyytää enemmän ja se oli rento käynnissä ja ravissa osittain.

(liittyy edelliseen kuvaan)
Kuva otettu "kävely alueelta",
jossa ootettiin omaa vuoroa.

Kesällä 2013, Sandranleiri

Rapsu poseeraa :D

Pikku Vilma, joka pääsi luottoponin kanssa hyppäämään
vähän isompia esteitä. xD

Tolla samalla tunnilla ylitettiin 95cm okseri.
Ja kun kaikillahan on ns. estekorkeus ennätyksiä,
niin mulla on satulalla isoin jonka oon ikinä hypänny
niin toi 95cm Rapsulla vuonna 2013.
Sitten yks talvi hyppäsin Rapsulla 90cm ilman satulaa.
Mutta Rapsu on siis opettanu mulle tosi paljon, se jatko mun opettamista esteratsastuksessa siitä, mihin jäätiin Virneksen kanssa, ja nyt kun en enää ratsasta Rapsulla niin meen Doriksella, jonka kanssa oon kehittyny vielä enemmän. Mutta Rapsu on se mun luottoponi  <3


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

#191: Koulukiusaaminen

#163: Käyntityöskentelystä hauskaa!

#228: Ratsastuskoulu vs.vuokrahevonen