Huikea vuosi takana!

Huomenna on uudenvuoden aatto, ja huomenna keskiyöllä vaihtuu vuosi 2016 vuoteen 2017.
Mitä oon oppinu vuonna 2016? Entä mitkä on ollu mun vuoden 2016 parhaimmat tai ikavimmät hetket?

Vuosi 2016 alkoi tietenkin upeista raketeista ja uudenvuoden fiilistelystä. Uusi vuosi, uusi alku. Pystyy jälleen aloittaa puhtaalta pöydältä. Tää vuosi on ollu mahtava, oon oppinu paljon uutta, on myös surtu ja naurettu. Toivon, että vuodesta 2017 tulee vähintään yhtä hyvä, tai jopa parempi!

Tässä postauksessa on yhteenveto vuodesta 2016, tavotteita seuraavalle vuodelle sekä pieni kirjoitus siitä, että mitä oon oppinu vuonna 2016.

Tammikuu - taivas hehkui upeissa väreissä, kuului kovaa pauketta, ne olivat uudenvuoden hienoja raketteja    
 
kuukauden loppussa olimme äidin kanssa katsomassa Apassionataa, upeaa hevos show'ta Hartwall Areenalla Helsingissä

Helmikuu - oli lumista ja tehtiin kavereitten kanssa lumiukko yhteen käyttämättömään tarhaan ja kentälle tehtiin lumihevonen, joka ei ollut kauhean suosittu hevosten piireissä

ulkoiltiin myös perheen ja koirien kanssa paljon järven jäällä

Maaliskuu - oltiin perheen kanssa risteilyllä Helsingistä Tukholmaan ja käväistiin siinä sitten Tukholman vanhassa kaupungissa, sekä siinä keskustassa ja se vanha kaupunki oli kyllä erittäin nätti paikka!

Palmusunnuntaina, pääsiäisenä meille kuoriutui kaksi ihanaa tipua, Blondi ja Riiviö.
 
Samana päivänä Pumpkin tuli Suomeen ja haettiin se lentokentältä, meijän eka espanjalainen❤

Huhtikuu - olin tän kuun alussa Lotin, Tiitun ja Kaisan kanssa Tampereen hevosmessuilla koko päivä ja siellä oli tosi kivaa, etenkin junamatkat oli ihan hulvattomia! XD

Pipsa muutti meille 10.4 sekä Blondi ja Riiviö ulkoilivat ensimmäistä kertaa elämässään.
 

Vappuna meille muutti Alma ja Vieno.


Toukokuu - Meijän kanat oli hautonu pitkään, kunnes toukokuun ensimmäinen päivänä kuoriutui Lumikki ja pikku kukko (joka ei enää asu meillä)

Kanauutiset jatkuu, sillä Blondi ja Riiviö muutti mun huoneesta ulos säiden lämmitessä 5.5

Olin myös kattomassa kun vrt:n hevoset juoksivat ekaa kertaa pitkän talven jälkeen laitumelle ja oli kyllä hurjia heppoja!

Jäätiin toukokuun lopussa jo yöksi tallille kavereiden kanssa ja oli kivaa - niinku aina!
 

Kesäkuu - Oltiin kamujen kaa tallilla yötä ja tän kerran muistankin hyvin, nukkuuttiin vain 4h eli oltiin jo aamulla neljältä kattomassa heppoja laitsalla!

Kesäkuussa oltiin perheen kanssa Helsingissä ja uitiin myöskin aika paljon, aina kun vaan sää salli niin oltiinlaiturin nokassa
 

Talli oli jääny hetkeks lomalle juhannuksesta ja sitten alkoi kurssiviikko, ilmottauduin Doriksella neljä päivää kestävälle istuntakurssille, jossa opin paljon lisää, istunta parani sekä mun ja Doriksen yhteistyö
Aloitin joskus kesäkuun alussa myös bloggaamisen!

Heinäkuu - ensimmäisenä päivänä haettiin mun pikkusiskon synttärilahja, kissan pentu Simo

Oltiin kavereiden kanssa yötä tallilla jälleen, ennen Sandran leiriä, joka kesti 4päivää.

Olin tallikamujen kanssa Lintsillä heinäkuun lopussa

27.7 täytin 14vuotta ja oltiin ratsastaa Lotin ja Tiitun kanssa (kaksi mun hyvää kaveria) ekaa kertaa Hiekkamäen tallilla, toisen kerran oltiin samalla poukalla ratsastamassa siellä 31.7 ja silloin mun istuntaa jälleen korjattiin, eli opin jälleen uutta siellä hevosen selässä istumisesta


Elokuu - Koulut alko, talli aukesi ja olin niin onnellinen kun pääsin taas Doriksen selkään

Meille muutti Helmi, Raisa ja Nipsu, noin viikkoa myöhemmin muutti Tauno (eli 4 hiirtä)

Ratsastus alkoi tosiaan, pian oli estetunteja, sitten oli 26.8 ekat kisat ja seuraavana päivänä eli 27.8 Minnan estevalkku

Syyskuu - Esteratsastus jatkui, oli rataharkkoja ja 23.9 oli kisat, joista opin jotain aivan uutta, sillä se oli mun ja Doriksen ensimmäinen 4vp rata ikinä

Myöskin tässä kuussa meille muutti Limppu


Lokakuu - oltiin Doriksen kanssa koulukisoissa vuoden tauon jälkeen

18.10 meidän rakas pikku Minttu meni taivaseen ja 19.10 mun oma pieni Blondi muutti pois eli se viikko oli aika surullinen

20.10 alkoi International Porche Horse Show,jossa olin aamupäivällä kattomassa jotain luokkia

Meillä oli Doriksen kanssa Halloween estekisat, jolloin Doris oli tosi hyvä, mutta mä feilasin pahimman kerran

Marraskuu - mun maailma murtui totaalisesti kun mun rakas pappaponi Virnes jouduttiin lopettamaan 2.11

myöhemmin (18.11) oli kisat, joissa taas tuli alas se perhanan puomi

Kävin myös mökillä pitkästä aikaa


Joulukuu - toinen päivä oli tallin pikkujoulut ja pukuratsastus, johon menin Fidolla (puudelilla)

seuraavana päivänä oli jännittävä riparitapaaminen Perniössä

Itsenäisyyspäivän valmistui uusi kanala, johon myös muutti lisää asukkeja vissiin joskus 11.12

Oltiin Doriksen kanssa viikkoa ennen kisoja Minnan valkussa, jossa Doriskin syttyi

16.päivä oli kauden vikat kisat, jotka meni hyvin, vaikka Doris ottikkin lähtöjä, sentään laukka rullasi!

Meille muutti pari viikkoa sitten 2 hamsteria, Kukka ja Masi

24päivä oli jouluaatto jolloin sain tän upeen asuksen koneen, jolla tällä hetkellä kirjoitan.



(Haluan tähän loppuun korjata, että on meillä ollu Doriksen kanssa tammi-kesäkuussa kisoja, mutta en vain muista niitä milloin niitä on ollut koska en ole silloin vielä blogannut.)

Tavoitteet vuodelle 2017

Mulla ja Doriksella on aika paljonkin tavotteita, niihin olisi kiva myöskin päästä.
   Ollaan kehitytty jo valtavasti esteratsastuksessa, mutta olisi nyt tavoitteissa hypätä 80cm ja/tai 80-90cm silleen sujuvasti, eli päästäisiin puhtaasti, maltilla ja siististi rata läpi.
      Joihinkin koulukisoihin varmaan mennään ja niiden osalta tavotteisiin kuuluisi se, että päästäisiin rennosti, tasaisiesti ja maltillisesti koulurata läpi.

Mun pitäisi panostaa mun istuntaan koulussa sekä esteillä. Mun kädet on ehkä se isoin ongelma, mä painan niitä silleen tyhmästi alas enkä kannattele niitä kunnolla, jolloin kun mun kädet on alhaalla mun kyynerpäässä ei oo kulmaa ---> käsi ei jousta, kädet alhaalla ---> ryhti huononee.


Mitä oon oppinu tänä vuonna?

Oon oppinu esteratsastuksesta enemmän, oon oppinu ratsastaa ratoja jälleen paremmin, oon oppinu Doriksesta enemmän...

Doris on ollu vähä sellanen automaatti, se vaihtaa laukat ja hyppää hyvästä paikkaa. Mutta tänä vuonna sekin on muuttunut. Siitä on tullut hitaampi pohkeelle, joten aloin kesästä eteeen päin käyttämään myös esteillä sillä kouluraippaa. Sen laukka ei oo enää niin hyvää mitä se oli, mutta nyt se täytyy ns. avata ja kun sen saa ns.auki niin sittenhän sen kanssa esteetkin sujuu.
   Doriksella oli sellanen kausi, että se kiels tosi herkästi esteelle, joten yhissä rata harkoissa me kiellettiin 30cm minipystylle, mutta siitäkin opin taas uutta.
   Ja nyt kahdissa kisoissa se on ottanut puomin alas, koska se ei enää lähde kaukaa, se ottaa miniaskeleen, ja ne puomit siis oli mun virhe. Mun olis pitäny joko ratsastaa eteen tai ottaa kiinni jotta askel olis sopinut. Nyt mä ehkä osaan kattoo paikanki paremmin.
   Oon oppinu huimasti Dorikselta, oon oppinu ratsastaa tammalla, eli ei saa puristaa, ei liikaa painetta suuhun, ei saa tömähtää satulaan jne. Oon tän hevosen kautta oppinu mun virheistä. Tömähdin kerran satulaan, Doris pukitti mut alas, enkä sen jälkeen ookkaan enää vahingossakan tömähtänyt satulaan. En enää purista tai kohdista liikaa painetta suuhun.
  
Oon tosi kiittollinen Dorikselle siitä mitä se on opettanu mulle, se jatko Virneksen ja Rapsun työtä, niin sanotusti. Nyt taas hieman viisaampana ja oppineenpana vuoteen 2017!


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

#191: Koulukiusaaminen

#163: Käyntityöskentelystä hauskaa!

#228: Ratsastuskoulu vs.vuokrahevonen